Strategi
dan Usaha Membasmi Kemiskinan
Dalam usaha
membasmi kemiskinan kerajaan telah mengkategorikannya kepada dua bahagian iaitu
kemiskinan di bandar dan kemiskinan luar bandar. Berdasarkan bancian penduduk
1970 terdapar kira-kira 49.3 peratus daripada semua keluarga di Semenanjung
Malaysia menerima pendapatan di bawah paras kemiskinan. 86 peratus daripadanya
berada di kawasan luar bandar dan 14 peratus di kawasan bandar. Bagi kemiskinan
luar bandar , program pembangunan lebih tertumpu kepada penyediaan kemudahan
asas dan pembangunan tanah . Golongan sasarannya ialah petani, pekebun kecil
getah dan kelapa, nelayan, pekerja ladang, penduduk kampung baru dan buruh
kasar pertanian.
Antara langkah
yang dijalankan ialah menyedia dan menambah kemudahan asas seperti bekalan air,
elektrik, pengairan, perumahan, kesihatan, pengangkutan, pelajaran atau
latihan, kemudahan kredit serta pemasaran dan subsidi pertanian seperti benih
dan baja. Kerajaan juga melipatgandakan pembangunan dan pembukaan, penerokaan
dan kemajuan tanah baru. Langkah seterusnya, kerajaan berusaha menyalurkan
teknologi moden di bidang pertanian, perikanan dan penternakan. Selain itu
kaedah penanaman dua kali setahun, tanaman luar musim dan tanaman kontang turut
diperluaskan. Badan-badan berkanun yang bertanggungjawab dalam melaksanakan
rancangan ini seperti FELDA, RISDA, FELCRA, MADA dan KADA. Kemiskinan di bandar
pula biasanya dikaitkan dengan migrasi masyarakat luar bandar ke bandar. Oleh
sebab itu di bandar juga turut memerlukan penyediaan kemudahan asas seperti
pembinaan rumah kos rendah, kemudahan air, elektrik dan peluang pekerjaan yang
lebih banyak. Pendeknya langkah menyediakan kemudahan asas yang lebih sempurna
adalah suatu usaha untuk mengurangkan kemiskinan di bandar. Dari segi pencapaian
usaha ini, kerajaan didapati berjaya dalam usaha mengurangkan kemiskinan di
negara ini, di mana sebanyak 78100 keluarga miskin pada 1970 telah berjaya
dikurangkan kepada 66100 pada tahun 1980. Ia merupakan kadar kemiskinan yang
jatuh daripada 49.3 peratus kepada 29.2 peratus. Sementara pendapatan purata
RM76 pada tahun 1970 telah bewrtambah menjadi RM186 pada tahun 1979. Sekali pun
ia masih di bawah garis kemiskinan namun ia telah menampakkan satu peningkatan.
Pemerhatian ini dibuat berdasarkan angka tunjuk antara tahun-tahun 1975 dan
1980.
Pada hakikatnya
Kerajaan melalui Rancangan Malaysia kedua cuba menggariskan beberapa tujuan
baru, antaranya berusaha mempelbagaikan ekonomi dan pertanian untuk
mengurangkan pergantungan kepada getah dan bijih timah , kedua ia juga
bertujuan untuk mempergiatkan perusahaan pembuatan dengan tujuan mempelbagaikan
kegiatan ekonomi serta mengurangkan masalah pengangguran di samping mengubah
corak negara ke arah sebuah negara Industri. Keadaan ini lebih jelas lagi
apabila Malaysia di bawah kepimpinan Datuk Sri Dr. MahathirMohamad. Ketiga
ia bertujuan meningkatkan lagi pengeluaran bahan-bahan makanan terutamanya
beras kerana negara ketika itu hanya mampu mengeluarkan satu pertiga sahaja
daripada keperluan kependudukan negara. Bagi melaksankan segala tujuan dan
rancangan ini kerajaan telah memperuntukkan sebanyak 14 350 juta ringgit
melalui Rancangan Malaysia Kedua. Apa yang jelas pelancaran DEB bersama
Rancangan Malaysia Kedua ini ialah kerajaan cuba memberi penekanan terhadap pembelaan
nasib kaum bumiputera khasnya orang-orang Melayu secara lebih terbuka.
Walaupun kadar
kemiskinan negara telah berkurangan namun masalah kemiskinan masih berterusan
terutama di kalangan penduduk luar bandar dan golongan termiskin . Untuk itu ia
telah menjadi teras bagi pencapaian matlamat pengagihan dalam Dasar
Pembanguinan Nasional (DPN) sebagaimana yang terdapat dalam Rangka Rancangan
Jangka Panjang Kedua (RRJP2). Tahun 1990 adalah tahun berakhirnya tempoh
pelaksanaan DEB. Sekalipun DEB tidak menampakkan satu kejayaan yang menyeluruh
namun telah banyak juga kejayaan yang dicapai. Maka bagi memenuhi segala hasrat
yang dirangka dalam DEBlah kerajaan telah memperkenalkan RRJP2 . DPN telah
dilancarkan oleh Y.A.B Dato` Sri Dr. Mahathir Mohamad pada 17 Jun 1991. Antara
objektifnya ialah membina dan mengukuhkan perpaduan negara malah ianya sangat
penting bagi mengekalkan kestabilan sosial dan politik serta dapat mengekalkan
pembangunan ekonomi yang berterusan. DPN juga merupakan satu langkah untuk
membolehkan Malaysia mencapai taraf sebuah negara maju. DPN telah mengambilkira
segala kemajuan yang telah dicapai di bawah DEB serta kekuatan dan kelemahan
yang wujud semasa perlaksanaannnya.Antara dimensi-dimensi baru yang terdapat
dalam DPN ialah seperti berikut :
i) Memberi
penekanan yang lebih kepada strategi pembasmian kemiskinan untuk tujuan
menghapus kemiskinan di kalangan keluarga termiskin hardcore poor di samping
mengurangkan kemiskinan relatif. (Golongan termiskin adalah keluarga
berpendaptan 50% atau kurang kurang daripada Pendapatan Garis Kemiskinan. Bagi
tahun 1990, Pendapatan Garis Kemiskinan ialah sebanyak RM370 sebulan bagi saiz
isi rumah 5.1 di Semenanjung Malaysia, RM544 bagi saiz isi rumah 5.4 di Sabah
dan RM452 bagi saiz isi rumah 5.2 di Sarawak. Kira-kira 143,000isi rumah ataau
4% daripada jumlah isi rumah adalah tergolong sebagai keluarga termiskin;
ii) Menumpukan
perhatian kepada pembangunan sebuah masyarakat Perdagangan dan Perindustrian
Bumiputera (MPPB) sebagai satu strategi penting kearah meningkatkan dan
seterusnya mengekalkan penyertaqan Bumiputera dalam kegiatan ekonomi;
iii) Meningkatkan
penekanan kepada sektor swasta untuk melibatkan diri dalam proses penyusunan
semula masyarakat; dan
iv) Memberi lebih
tumpuan kepada pembangunan sumber manusia termasuk sistem nilai dan etika bagi
mencapai matlamat pertumbuhan ekonomi dan pengagihan yang saksama.
Apabila
diperbincangkan tentang perubahan dan kesan dasar ekonomi negara ditafsirkan
sebagai ‘cara pengurusan’ dan ‘cara pengawalan’ sesebuah ekonomi dan sesebuah
system ekonomi. Menurut Abdul Shukor Ariffin dan Hassan Ali (1982) menyatakan
sesuatu dasar ekonomi Negara hanya dapat dilihat secara dedaktif iaitu tidak
secara langsung. Bermulanya sejarah pengenalan kaum-kaum terbesar di Malaysia
menerusi fungsi-fungsi ekonomi. Gejala inilah yang menjadi bibit-bibit
pertelingkahan antara kaum. Pergolakan dasar ekonomi Negara dalam jangka masa
(1957-1969) sebahagian besar dapat dicerminkan melalui Rancangan Malaya I,
Rancangan Malaya II, dan Rancangan Malaysia I. Berbeza dengan Negara-negara
dunia ketiga yang mencapai kemerdekaan mereka secara revolusi sedangkan Negara
kita mencapai kemerdekaan melalui perundingan dan tolak ansur dengan kerajaan
British. Oleh itu perubahan politik di Negara ini adalah secara
berperingkat-peringkat yakni bercorak evolusi. Implikasinya perubahan dasar
ekonomi Negara juga berlaku secara evolusi di mana perubahan-perubahan
besar serta radikal tidak berlaku ketika mencapai kemerdekaan. Wujudnya kadarpolitical
will yang begitu tinggi dalam rancangan Malaysia II dan Rancangan
Malaysia III adalah disebabkan pergolakan yang berlaku pada tahun 1969 iaitu 13
Mei yang mengkehendaki penghapusan masalah asas masyarakat Malaysia iaitu
kekurangan perpaduan antara kaum. Dasar ekonomi baru selalunya dikaitkan dengan
peristiwa 13 Mei. Tetapi sebenarnya, DEB itu memang telah pun difikirkan
sebelum berlakunya peristiwa 13 Mei dan perancangan Malaysia II. Za’ba ada
menghuraikan tentang kemunduran serta kemiskinan orang Melayu dalam konteks
Ekonomi Tanah Melayu di dalam akhbar tempatan. Za’ba juga menganalisa dan
memberi syor secara implikasi bagaimana hendak mengatasi masalah-masalah
tersebut dan mengikut Ungku Aziz (1982) tentang keperluan untuk menyusun semula
masyarakat dan untuk menghapuskan kemiskinan dalam kalangan orang Melayu.
Selepas berlakunya rusuhan kaum 13 Mei 1969, Tunku Abdul Rahman iaitu
Perdana Menteri pada masa itu telah mengambil keputusan untuk menubuhkan
Mageran pada 14 Mei. Kemudian pada 16 Mei mesyuarat cabinet telah diadakan di
mana Allahyarham Tun Abdul Razak dilantik secara rasmi menjadi pengarah Majlis
Gerakan Negara (MAGERAN)
No comments:
Post a Comment